Menu

Reisvoorwaarden Nile Travel

Inhoud

Artikel 1 Inleiding

Artikel 1.1

Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op pakketreisovereenkomsten die Nile Travel met jou als reiziger sluit.

Artikel 1.2

Nile Travel kan deze reisvoorwaarden ook van toepassing verklaren op enkelvoudige reisdiensten, zoals accommodatie; excursies; transfers per bus. 

Artikel 1.3

Als reiziger heb je het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te annuleren, tenzij Nile Travel dit recht in de aanbieding en de bevestiging heeft uitgesloten door het gebruik van de term: definitieve boeking. Onder reiziger wordt in dit verband uitsluitend de hoofdboeker/aanmelder verstaan. Je hebt geen herroepingsrecht als je de pakketreisovereenkomst binnen 8 weken voor vertrek sluit, en ook niet bij zogenoemde ‘cruisereizen’.

Artikel 1.4

Werkdagen: maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 17:00 uur, uitgezonderd in Nederland erkende feestdagen.
Weekend: de tijd tussen vrijdag 17:00 uur en zondagavond middernacht.

Artikel 2 Informatie van Nile Travel

Artikel 2.1

Nile Travel of, namens deze, de doorverkoper heeft je voorafgaand aan het sluiten van deze overeenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie, alsmede de voornaamste kenmerken van de reisdiensten verstrekt.

Artikel 2.2

Nile Travel kan aan het sluiten van de pakketreisovereenkomst de voorwaarde verbinden dat je een reisverzekering sluit en kan je ook vragen om aan te tonen dat je dit hebt gedaan.

Artikel 2.3

Nile Travel draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, als die door derden zijn opgesteld of uitgegeven.

Artikel 2.4

Het aanbod van Nile Travel staat online, de hierin vermelde gegevens maken deel uit van de overeenkomst, tenzij anders in het aanbod is vermeld. Het online-aanbod van Nile Travel kan snel wijzigen. Als je later wilt kunnen aantonen wat het aanbod precies inhield maak dan bij boeking een print van het scherm (print screen) waarop het aanbod van Nile Travel staat.

Artikel 2.5

Je blijft zelf, onverminderd het hiervoor vermelde, verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten aanvullende informatie in te winnen over paspoorten, visaverplichtingen formaliteiten op gezondheidsgebied (waaronder over vaccinaties) en je moet ook tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

Artikel 2.6

Bij vliegvervoer maakt de handelaar de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij, zodra deze bij Nile Travel bekend is, aan jou bekend. De definitieve vertrek- en aankomsttijden van vervoersonderdelen van de reis staan uiterlijk vermeld in de reisbescheiden.

Artikel 3     Door jou te verstrekken informatie 

Artikel 3.1

Je verstrekt tijdig voor het sluiten van de overeenkomst alle gegevens over jezelf en de door jou aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daaronder vallen in ieder geval je mobiele telefoonnummer(s) en je e-mailadres(sen).

Artikel 3.2

Je vermeldt de bijzonderheden over je eigen lichamelijke en geestelijke toestand, en die over de door jou aangemelde groep reizigers, die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis.

Artikel 3.3

Als je in je informatieplicht tekortschiet kan dit tot gevolg hebben dat Nile Travel of iemand namens Nile Travel jou en je eventuele medereiziger(s) van (verdere) deelname aan de reis uitsluit. In dat geval brengt Nile Travel alle hiermee gemoeide kosten aan jou in rekening.

Artikel 3.4

Je kunt zowel om medische als om andere redenen Nile Travel verzoeken om het reisaanbod te wijzigen. Als hieraan kosten zijn verbonden, maakt de organisator die aan jou bekend. Nile Travel is niet verplicht om aan een dergelijk verzoek gehoor te geven. Doet Nile Travel dat wel, dan ben je verplicht de aan de wijziging verbonden kosten te vergoeden.

Artikel 4     Bevestiging/Herroeping door Nile Travel

Artikel 4.1

Als je het aanbod van Nile Travel aanvaardt, inclusief de van toepassing verklaarde voorwaarden en de ontvangst van de wettelijk voorgeschreven informatie, komt de overeenkomst tot stand. Bij of onverwijld na totstandkoming van de overeenkomst ontvang je een bevestiging en/of een factuur.

Artikel 4.2

Bij telefonisch gesloten pakketreisovereenkomsten ben je pas aan de overeenkomst gebonden nadat de organisator de reis heeft bevestigd. Deze bevestiging vindt bij voorkeur schriftelijk (waaronder per e-mail) plaats. Doe je een (aan)betaling dan geldt die in ieder geval als bewijs  dat je het aanbod van Nile Travel hebt geaccepteerd.

Artikel 4.3

Nile Travel kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn opzeggen als het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste minimumaantal deelnemers. De organisator stelt je hiervan uiterlijk in kennis:

20 dagen voor vertrek bij reizen van meer dan zes (6) dagen,  
7 dagen voor vertrek bij reizen van twee (2) tot zes (6) dagen;  
48 uur voor vertrek bij reizen van minder dan twee (2) dagen.  
Heb je al (aan-)betalingen gedaan, dan betaalt Nile Travel terug binnen de termijn van art. 4.5.

Artikel 4.4

Het aanbod van Nile Travel is vrijblijvend. Nile Travel kan zo nodig het aanbod, ook nog na jouw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan door hem, herroepen. Nile Travel moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen, maar in ieder geval binnen 48 uur na de dag van aanvaarding onder opgaaf van redenen. Als je het aanbod in het weekend aanvaardt, vangt de termijn voor herroeping door Nile Travel aan op zondagavond middernacht, tenzij deze gevolgd wordt door een algemeen erkende feestdag in welk geval de termijn aanvangt om middernacht van de laatste feestdag.

Artikel 4.5

In alle gevallen dat je recht hebt op terugbetaling van reeds door jou verrichte betalingen, doet Nile Travel dat onverwijld, maar in ieder geval binnen 28 dagen nadat het recht op terugbetaling is ontstaan.

Artikel 4.6

Kennelijke fouten en/of vergissingen binden Nile Travel niet.  
Dit soort fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar of zouden dat moeten zijn.

Artikel 5     Wijzigingen door Nile Travel

Artikel 5.1

Nile Travel heeft het recht om de reisovereenkomst te wijzigen als het gaat om onbeduidende wijzigingen en als hij jou op een duidelijke, begrijpelijke en in het oog springende manier tijdig hiervan in kennis heeft gesteld. Je kunt deze wijziging niet afwijzen.

Artikel 5.2

Als Nile Travel zich genoodzaakt ziet om voor aanvang van de reis deze op een ingrijpend punt te wijzigen, stelt hij je daarvan op een duidelijke en begrijpelijke wijze in kennis en vraagt je of je de voorgestelde wijzigingen wilt aanvaarden of de reisovereenkomst kosteloos wilt annuleren. Houden de wijzigingen in dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis vermindert dan doet Nile Travel gelijktijdig een passend voorstel tot verlaging van de reissom. Onder ingrijpende wijzigingen worden verstaan wijzigingen in de voornaamste kenmerken van de reisdiensten als bedoeld in artikel 2.1.

Artikel 5.3

Bij reizen die 14 dagen of later beginnen na kennisgeving van de wijziging als in het vorige lid bedoeld, deel je Nile Travel niet later dan na 48 uur na ontvangst van de kennisgeving mee wat je hebt besloten. Voor reizen die beginnen binnen 14 dagen na kennisgeving geldt dat je Nile Travel onverwijld en in ieder geval binnen 24 uur jouw besluit meedeelt. Als je niet binnen de gestelde termijn jouw besluit meedeelt, geldt dat je de wijzigingen hebt geaccepteerd.

Artikel 5.4

Nile Travel heeft tot 20 dagen voor vertrek het recht om de prijs van de reis te verhogen met maximaal 8%, maar alleen als die is toe te schrijven aan:

verhoging van de kostprijs van brandstof of;  
verhoging van de kostprijs van andere energiebronnen of;  
verhoging van belastingen en wisselkoersen of;  

verhoging van vergoedingen over de in de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, geheven door niet direct bij de uitvoering betrokken derden met inbegrip van toeristenbelastingen, landingsrechten en vertrek-of aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden .  

Artikel 5.5

Als Nile Travel binnen de grenzen van artikel 5.4 de reissom met meer dan 8% verhoogt, heb je het recht deze verhoging af te wijzen en heb je het recht om de reisovereenkomst kosteloos op te zeggen. Artikel 5.2 en 5.3 zijn dan ook van toepassing.

Artikel 5.6

In afwijking van artikel 5.4 wijzigt Nile Travel de reissom niet meer vanaf de datum waarop de volledige reissom betaald moet zijn volgens de voorwaarden van Nile Travel en je de reissom ook daadwerkelijk betaald hebt.

Artikel 5.7

Als je de wijzigingen niet aanvaardt en Nile Travel kan je geen alternatieve reis aanbieden of als je deze niet aanvaardt, betaalt Nile Travel alle door jou betaalde bedragen onverwijld en in ieder geval binnen 28 dagen na beëindiging terug. Aanvaard je het aangeboden alternatief wel, dan heb je in voorkomend geval recht op een passende prijsverlaging.

Artikel 6     Hulp en bijstand 

Artikel 6.1

Nile Travel biedt hulp en bijstand als je in moeilijkheden verkeert. Dat geldt ook voor onvermijdbare en buitengewone omstandigheden waardoor de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben. Deze bijstand bestaat uit adequate informatie over medische diensten, plaatselijke autoriteiten, consulaire bijstand en ondersteuning bij het gebruik van communicatie en het vinden van alternatieven. De partij die verantwoordelijk is voor de omstandigheden die aanleiding gaven tot deze hulp en bijstand draagt de kosten hiervan.

Artikel 6.2

Zijn deze moeilijkheden het gevolg van opzet of nalatigheid van jouw kant, dan komen ook de kosten van Nile Travel zelf voor jouw rekening. Deze kosten zullen niet hoger zijn dan de werkelijk door Nile Travel en de eventueel door Nile Travel ingeschakelde derden gemaakte kosten.

Artikel 6.3

Maakt vervoer deel uit van de reis en kan door overmacht niet voor je terugkeer op de afgesproken datum worden gezorgd, dan heb je recht op maximaal drie (3) gratis overnachtingen in een, als dat mogelijk is, gelijkwaardige accommodatie. Deze beperking tot 3 nachten geldt niet voor mindervaliden en hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleenreizende minderjarigen en personen die specifieke medische bijstand behoeven, onder voorwaarde dat zij de organisator minimaal 48 uur voor aanvang van de reis over deze bijzondere omstandigheden hebben geïnformeerd.

Artikel 7     Uitvoering van de overeenkomst en aansprakelijkheid Nile Travel 

Artikel 7.1

Nile Travel zorgt voor de uitvoering van de reisovereenkomst overeenkomstig de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben op grond van de overeenkomst. Als een bepaald onderdeel niet overeenkomstig de afspraken kan worden uitgevoerd en je Nile Travel daarvan onverwijld op de hoogte hebt gesteld, zorgt Nile Travel er alsnog voor dat de overeenkomst overeenkomstig de afspraken wordt uitgevoerd. Dit tenzij dat onmogelijk is of met zulke hoge kosten gepaard gaat dat je dit in redelijkheid niet van Nile Travel kan verlangen.

Artikel 7.2

Als een aanzienlijk deel van de diensten niet kan worden nagekomen, zorgt Nile Travel voor geschikte alternatieven van minimaal gelijkwaardige kwaliteit zonder dat hij hiervoor kosten in rekening brengt. Tijdens de periode dat de reisovereenkomst niet uitgevoerd wordt overeenkomstig hetgeen je op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag verwachten, en ook als de geboden alternatieven van mindere kwaliteit zijn, biedt Nile Travel een passende prijsverlaging aan.

Artikel 7.3

Je hebt het recht om de voorgestelde alternatieven af te wijzen als deze niet vergelijkbaar zijn met wat in de reisovereenkomst is afgesproken. Als het aangeboden alternatief van mindere kwaliteit is, kun je het alternatief afwijzen als de aangeboden prijsverlaging ontoereikend is.

Artikel 7.4

Bij de beoordeling van het aangeboden alternatief en/of de geboden prijsvermindering wordt rekening gehouden met objectieve maatstaven die uit het alternatieve aanbod blijken. Daaronder vallen de volgende omstandigheden:

De situering van de accommodatie in de plaats van bestemming;  
De aard en klasse van de accommodatie;  
De faciliteiten die de accommodatie verder biedt.  
Bij deze beoordeling zal ook rekening worden gehouden met:

De samenstelling van het reisgezelschap;  
De aan de organisator bekende en door hem bevestigde eigenschappen van de reiziger(s), waaronder de door deze gemelde en door de organisator geaccepteerde en vastgelegde persoonlijke omstandigheden; 

Artikel 7.5

Je mag een tekortkoming zelf verhelpen en hebt recht op terugbetaling van de in dit verband gedane noodzakelijke uitgaven, als:  
a. Je Nile Travel er tijdig op hebt gewezen dat de reis niet overeenkomstig de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben wordt uitgevoerd en Nile Travel deze tekortkoming niet binnen een door jou gestelde redelijke termijn verhelpt, of als Nile Travel te kennen geeft  dat hij de tekortkoming niet kan verhelpen;  
b. De tekortkoming onmiddellijk moet worden verholpen.

Artikel 7.6

Als de tekortkoming aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de reis en Nile Travel deze niet binnen een redelijke termijn heeft verholpen, kun je de overeenkomst kosteloos opzeggen. Je hebt in voorkomend geval recht op een schadevergoeding en/of prijsvermindering. Dit onverminderd je recht op, als vervoer in de reis is inbegrepen, kosteloze repatriëring met gelijkwaardig vervoer.

Artikel 7.7

De aansprakelijkheid van Nile Travel voor schade die je lijdt is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij sprake is van opzettelijk, of nalatig handelen van Nile Travel.  Nile Travel kan zijn aansprakelijkheid niet uitsluiten of beperken voor schade die bestaat uit persoonlijk letsel van de reiziger.

Artikel 7.8

Nile Travel is niet aansprakelijk voor de tekortkoming van een verplichting als die is toe te rekenen aan jou zelf, een gevolg is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden of toe te rekenen is aan een derde die niet door Nile Travel is ingeschakeld bij de uitvoering van de reisdiensten.

Artikel 7.9

Als op een, in de reisovereenkomst, begrepen dienst een verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan Nile Travel zich beroepen op een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid die dat verdrag of Verordening aan een dienstverlener als zodanig toekent of toestaat. Bij cumulatie van schadevergoeding of prijsverlaging als in dit artikel bedoeld, mag Nile Travel de vergoedingen met elkaar verrekenen.

Artikel 8     Jouw rechten en garanties (VZR Garant) 

Artikel 8.1 Indeplaatsstelling

Artikel 8.1.1

Je kunt Nile Travel verzoeken om jou door een ander te laten vervangen. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

De ander voldoet aan alle voor de overeenkomst geldende voorwaarden; en  
Je dient het verzoek uiterlijk 7 kalenderdagen vóór vertrek op een door Nile Travel vooraf meegedeelde wijze in, dan wel zo tijdig dat Nile Travel benodigde handelingen en formaliteiten nog kan uitvoeren; en  
De voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze indeplaatsstelling. 

Artikel 8.1.2

De aanmelder, jij en degene die jou vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover Nile Travel voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de wijzigingskosten, toeslagen en andere kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 8.1.3

Op jouw verzoek maakt Nile Travel deze kosten inzichtelijk en hij voorziet jou als je daarom vraagt van stukken waaruit deze kosten blijken.

Artikel 8.2 Reisbescheiden

Artikel 8.2.1

Nile Travel geeft in de bevestiging aan op welk tijdstip en op welke manier hij de reisbescheiden aan jou ter beschikking stelt.

Artikel 8.2.2

Als je op het door Nile Travel meegedeelde tijdstip, maar uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek, nog geen reisbescheiden ontvangen hebt, meld je dit onverwijld aan Nile Travel of de doorverkoper.

Artikel 8.3 Garantie bij financieel onvermogen 

Artikel 8.3.1

Als Nile Travel egens financieel onvermogen niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, zal zorggedragen worden voor de uitvoering van een reis door een ander, of voor terugbetaling van de reissom, of als de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.

Artikel 8.3.2

Als de pakketreis personenvervoer omvat, voorziet deze garantie ook in jouw repatriëring. De garantie dekt in ieder geval de redelijkerwijs voorzienbare kosten, waaronder de financiering van verblijf in afwachting van eventuele repatriëring en de reeds geheel of gedeeltelijk (vooruit) betaalde reissom, overeenkomstig de garantievoorwaarden van het desbetreffende garantiefonds.

Artikel 8.3.3 VZR Garant

Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Nile Travel gebruik van de garantieregeling VZR Garant (www.vzr-garant.nl). U kunt dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling leest u op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt. Wanneer diensten door financieel onvermogen van [Naam onderneming] niet worden verleend, kunt u contact opnemen met VZR Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via info@vzr-garant.nl of +31 (0)85 13 07 630.

Artikel 9     Als je wilt opzeggen

Artikel 9.1

Je kunt de reisovereenkomst voor het begin van de pakketreis opzeggen. Doe je dit, dan ben je verplicht om aan Nile Travel de schade te vergoeden die hij ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze schade bedraagt maximaal eenmaal de reissom.

Artikel 9.2

Tenzij Nile Travel afwijkende bepalingen met jou overeenkomt, gelden de hieronder afgesproken percentages (gefixeerde schade) die gebaseerd zijn op het tijdstip van opzegging, de eventueel te verwachten kostenbesparingen en inkomsten die Nile Travel verkrijgt uit het alsnog verkopen van de door jou geannuleerde reis, naast de eventueel verschuldigde reserveringskosten:

Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling   maar niet meer dan 50% van de reissom;  
Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;  
Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 60% van de reissom;  
Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 70% van de reissom;  
Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 85% van de reissom;  
Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 95% van de    reissom;  
Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.  
Onder reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens de organisator gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten, verzekeringspremies en andere extra diensten.

Artikel 9.3

Als je de reisovereenkomst opzegt, moet je deze annuleringskosten voldoen. Als geen vaste annuleringskosten zijn overeengekomen, verstrekt Nile Travel op verzoek van de reiziger een verantwoording van de in rekening gebrachte annuleringskosten.

Artikel 9.4

Als een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen van de dienstverlener. Uiterlijk bij de boeking deelt Nile Travel mee of op onderdelen van de reis specifieke annuleringsbepalingen van toepassing zijn.

Artikel 9.5

Als een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een reisovereenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie annuleert, zijn annuleringskosten verschuldigd. Nile Travel erekent deze kosten aan de hand van het in het volgende lid bepaalde.

Artikel 9.6

Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, doet Nile Travel an de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie. Voor de hiervoor bedoelde reiziger(s) wijzigt de reissom conform de prijstabel. Voor de betaling van de gewijzigde reissom gelden de reguliere betalingsregels die Nile Travel hanteert. Als het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of als de reizigers het niet accepteren, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd.

Artikel 9.7

Het totaalbedrag van annuleringskosten en gewijzigde reissommen gaat de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers niet te boven. Nile Travel brengt een eventueel overschot op de nieuwe reissom in mindering.

Artikel 9.8

Annuleringen verzonden op niet-werkdagen worden op de eerstvolgende werkdag geacht te zijn ontvangen door Nile Travel  Annuleringen buiten kantooruren maar op een werkdag voor openingstijd worden op deze werkdag geacht te zijn ontvangen door Nile Travel  Annuleringen buiten kantooruren na sluitingstijd worden geacht te zijn ontvangen door Nile Travel op de eerstvolgende werkdag.

Artikel 9.9

Als zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, en is de reis nog niet aangevangen, dan kun je de overeenkomst kosteloos opzeggen en betaalt Nile Travel alle door jou vooruitbetaalde gelden terug. Je hebt in dit geval geen recht op schadevergoeding.

Artikel 9.10

Voor reizen naar een gebied waarvoor door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds een calamiteit is vastgesteld, geldt dat wordt aangenomen dat er een situatie bestaat als in het vorige lid omschreven. Je kunt dan vanaf drie (3) kalenderdagen voor vertrek kosteloos opzeggen of, als dat mogelijk is en je dat wilt, omboeken.

Artikel 10     Betaling 

Artikel 10.1

Je ontvangt vóór het sluiten van de reisovereenkomst informatie van Nile Travel wanneer de reissom (volledig) betaald moet zijn. Nile Travel kan een aanbetaling verlangen. De hoogte van de aanbetaling bedraagt tot 6 weken voor vertrek 50%, vanaf 6 weken voor vertrek dient de volledige reissom direct te worden voldaan. Heb je niet op het door Nile Travel vermelde tijdstip aan jouw financiële verplichtingen voldaan, dan ben je van rechtswege in verzuim.

Artikel 10.2

Als je in verzuim bent, maant Nile Travel  of iemand namens Nile Travel jou aan tot betaling en stelt je een termijn van 14 dagen om alsnog aan je verplichtingen te voldoen. Je wordt erop gewezen dat als je ook dan niet betaalt de overeenkomst per deze datum geacht wordt te zijn geannuleerd. Nile Travel verrekent reeds betaalde bedragen met de annuleringsgelden. Als de vertrekdatum binnen deze 14 dagen ligt, dan moet je de volledige reissom in ieder geval uiterlijk 24 uur voor de vertrekdatum voldoen.

Artikel 10.3

Als je niet tijdig hebt betaald ben je over het verschuldigde bedrag vanaf de datum van verzuim de wettelijke rente verschuldigd. Ook moet je na aanmaning de buitengerechtelijke incassokosten van lid 4 van dit artikel voldoen.

Artikel 10.4

De buitengerechtelijke kosten bedragen maximaal 15% over een reissom tot € 2500; 10% over de daaropvolgende € 2500; 5% over de volgende € 5000 en 1 % over het meerdere, met een minimum van € 40. Nile Travel kan in jouw voordeel afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 11     Jouw verdere verplichtingen

Artikel 11.1

Je bent verplicht tot naleving van alle door of namens Nile Travel gegeven aanwijzingen en je bent aansprakelijk voor schade veroorzaakt door jouw gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.

Artikel 11.2

Als je zodanige hinder of overlast oplevert of kunt opleveren, dat een goede uitvoering van de reisovereenkomst daardoor wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan Nile Travel jou van (voortzetting van) de reis uitsluiten, als je van Nile Travel in redelijkheid niet kan vergen dat hij de overeenkomst verder nakomt. De hieruit voortvloeiende kosten komen voor jouw rekening.

Artikel 11.3

Je bent verplicht eventuele schade aan jouw kant te vermijden en zo veel mogelijk te beperken.

Artikel 11.4

Je moet je uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis van het exacte tijdstip van vertrek vergewissen.

Artikel 12     Klachten (procedure) 

Tijdens de reis  

Onverminderd artikel 7 meld je onverwijld eventuele klachten over de uitvoering van de overeenkomst ter plaatse zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet jij je  
– in deze volgorde – melden bij:

De betrokken dienstverlener;  
De reisleiding of, als deze niet aanwezig of bereikbaar is;  
Nile Travel. 

Artikel 12.2

Als de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet  je dit in ieder geval onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging, melden bij Nile Travel in Nederland.

Artikel 12.3

Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt Nile Travel voor de mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht te laten registreren (klachtrapportage).

Artikel 12.4

Nile Travel zorgt voor informatie over de ter plaatse te volgen procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van betrokkenen.

Artikel 12.5

Als je niet aan de meldingsplicht voldoet en/of de registratie van de klacht niet op de door Nile Travel aangegeven wijze verricht en de dienstverlener of Nile Travel daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan jouw eventuele recht op een schadevergoeding (geheel of gedeeltelijk) komen te vervallen.

Na de reis  

Als jouw klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, moet je deze zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden na afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, op de voorgeschreven wijze indienen. Als een kopie van het klachtrapport beschikbaar is, voeg je die daarbij.

Artikel 12.7

Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, moet je deze zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden na jouw kennisname van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor indienen.

Artikel 12.8

Als je de klacht niet tijdig indient, kan Nile Travel besluiten deze niet in behandeling te nemen, tenzij jou redelijkerwijs geen verwijt treft.

Artikel 12.9

Nile Travel geeft je uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht een inhoudelijke reactie.

Artikel 13     Geschillen 

Artikel 13.1

Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze reisvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

Artikel 13.2

Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is.